Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • How to order
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Online licentie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Academie
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
Zoeken Economie in het nieuws (3e druk)
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Economie in het nieuws (3e druk)

Cees Banning, Paul van der Cingel | Boom uitgevers Amsterdam
Economie in het nieuws (3e druk)
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback incl. online licentie
April 2021 | ISBN 9789024436101 | 3e | 288 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
€ 38,95
In winkelwagen
Bookshelf e-book incl. online licentie 
ISBN 9789024436118 | 3e druk
Direct via e-mail
€ 38,95
In winkelwagen
Online licentie www.economieinhetnieuws.nl (2 jaar incl. online boek)
ISBN 3009010004845 | 3e druk
Direct via e-mail
€ 31,50
In winkelwagen
www.economieinhetnieuws.nl
 
Bezoeken
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten en instellingen met een zakelijk account
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteurs
Omschrijving

Economie gaat over mensen. Dat zou je altijd niet denken als je de publicaties van het Centraal Planbureau en De Nederlandsche Bank leest. In die rapporten gaat het over bruto binnenlands product, totale consumptie, spaarquota of arbeidsproductiviteit. Dit boek helpt journalisten om deze begrippen te vertalen voor hun lezers en kijkers.

 

Verschillende economische aspecten komen aan bod: economische groei, inflatie overheidsfinanciën, de Europese Unie en actuele ontwikkelingen in uiteenlopende bedrijfstakken. Steeds is het uitgangspunt het praktische nut voor de journalist of correspondent die de vertaalslag moet maken voor de mediaconsument. Theorie wordt voortdurend ondersteund door praktijkvoorbeelden.

 

Deze derde, geheel herziene druk biedt actuele, elementaire kennis van de economie, en is uitgebreid met duurzame economie, Nederland in de wereld en ethische dilemma’s. Elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting en praktische aandachtspunten voor de journalist. Op de bijbehorende website bij het boek zijn casuïstiek, opdrachten en verdieping te vinden.

 

Economie in het nieuws is bestemd voor journalisten in opleiding, maar is zeker ook interessant voor alle professionals in de media die hun economische kennis op peil willen houden.

 

Doelgroep

Economie in het nieuws is niet alleen bedoeld voor studenten journalistiek, maar zeker ook voor reeds werkzame professionals in de media.

Inhoud

Inleiding 9

 

1 Economische groei 13

1.1 Hoe kun je zichtbaar maken dat de economie van een land groeit? 13

1.2 Wat is inflatie? 17

1.3 Waarom wordt economische groei gezien als iets positiefs? 20

1.4 Heeft economische groei ook een keerzijde? 22

1.5 Waarom wisselen tijden van snelle en langzame groei elkaar af? 24

1.6 Zijn conjunctuurgolven in Nederland goed zichtbaar? 27

1.7 Waar haal je betrouwbare informatie? 28

 

2 Financiële markten 31

2.1 Wat heeft het publiek te maken met financiële markten? 32

2.2 Wat zijn belangrijke kenmerken van markten voor spaarders en leners? 34

2.3 Wat zijn belangrijke kenmerken van markten voor beleggers? 38

2.4 Hoe geef je je doelgroep inzicht in aspecten van indirect beleggen? 46

2.5 Wat is de invloed van de effectenbeurs op de economie? 49

2.6 Wat zijn belangrijke kenmerken van de valutamarkt? 50

2.7 Hoe maak je berichtgeving over financiële markten waardevoller voor je publiek? 55

 

3 Overheidsfinanciën – de lagere overheid 57

3.1 Waaruit bestaan de lagere overheden? 58

3.2 Wat is de invloed van de gemeentefinanciën op de economie? 59

3.3 Hoe krijg je zicht op de financiën van de gemeenten? 62

3.4 Is de informatie over de gemeentefinanciën betrouwbaar? 64

3.5 Wat kun je als journalist met informatie over de gemeentefinanciën? 66

6 Economie in het nieuws

 

4 Overheidsfinanciën – het Rijk 69

4.1 Wat is de invloed van de financiën van het Rijk op onze economie? 69

4.2 Hoe krijg je zicht op de grote lijn van de financiën van het Rijk? 74

4.3 Hoe krijg je in de praktijk zicht op de financiën van het Rijk? 77

4.4 Hoe betrouwbaar is de informatie over de rijksfinanciën? 78

4.5 Wat kun je als journalist met informatie over de rijksfinanciën? 79

 

5 Overheidsfinanciën – de sociale zekerheid 85

5.1 Hoe kun je zicht krijgen op de Nederlandse sociale zekerheid? 85

5.2 Hoe maak je de berichtgeving waardevoller voor de ontvangers van de sociale zekerheid? 89

5.3 Hoe maak je de berichtgeving waardevoller voor de betalers aan de sociale zekerheid? 93

 

6 Arbeidsmarkt 97

6.1 Wat maakt de arbeidsmarkt een bijzondere markt? 97

6.2 Wie brengen vraag en aanbod betrouwbaar in beeld en hoe? 101

6.3 Wat kan de journalist met loonontwikkelingen? 103

6.4 Wat kan de journalist met het onderwerp ‘werkloosheid’? 109

 

7 Informatie uit jaarverslagen 115

7.1 Hoe kom je aan een jaarverslag? 116

7.2 Wat moet er in een jaarverslag staan? 118

7.3 Hoe betrouwbaar is informatie uit een jaarverslag? 120

7.4 Wat staat er op een balans en wat kan de journalist daarmee? 125

7.5 Wat staat er op een winst-en verliesrekening en wat kan de journalist daarmee? 130

7.6 Wat staat er op een kasstroomoverzicht en wat kan de journalist daarmee? 133

7.7 Wat kan ik met financiële kengetallen? 135

 

8 Bedrijf en omgeving 139

8.1 Hoe krijg je zicht op het Nederlandse bedrijfsleven? 139

8.2 Hoe krijg je zicht op de dynamiek in het bedrijfsleven? 144

8.3 Hoe krijg je zicht op de dynamiek tussen bedrijf en omgeving? 150

 

9 Marktwerking 157

9.1 Wat zijn de basisprincipes achter het begrip ‘marktwerking’? 158

9.2 Wat is de basistheorie van marktwerking? 158

9.3 Wat kan de journalist van tegenwoordig hiermee? 160

9.4 Wanneer werken markten niet, of niet perfect? 162

9.5 Welke rol kan de overheid vervullen bij marktwerking? 165

 

10 Nederland in de wereld 171

10.1 Welke landen zijn de belangrijkste handelspartners van Nederland? 171

10.2 Hoe registreer je het verkeer met het buitenland? 174

10.3 Wat is het belang van Europese samenwerking voor een inwoner van Nederland? 177

10.4 Hoe ziet de Europese begroting eruit? 180

10.5 Wat zijn de belangrijkste Europese instanties? 182

10.6 Welke internationale organisaties dragen bij aan soepel verloop wereldhandel en betalingsverkeer? 183

 

11 Ethiek en economie 189

11.1 Weer Adam Smith? 189

11.2 Wat is ethiek? 190

11.3 Ethische dilemma’s in de journalistiek: wat heeft jouw publiek eraan? 197

 

Literatuur 201

 

Register 207

 

Over de auteurs 211

Auteurs
Cees Banning
Cees Banning (1959) is docent economie en freelance journalist. Hij werkte ruim 25 jaar bij NRC Handelsblad. Hij publiceerde De onzichtbare hand van de politiek –  Over paarse mores en heimelijke s... Meer

Lees meer
Paul van der Cingel
Paul van der Cingel (1968) is econoom. In 1992 studeerde hij cum laude af aan de Universiteit van Tilburg op het onderwerp "De rol van het bankwezen in financiële crises". Naast zijn activiteiten v... Meer

Lees meer

NIEUW | Het boek nu ook online

NIEUW | Het boek nu ook online
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.

Ook interessant

Handboek journalistieke ethiek

Handboek journalistieke ethiek

Huub Evers
€ 38,95
Bestellen
Beeldtaal (derde druk)

Beeldtaal (derde druk)

Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong, Laetitia Smit
€ 50,50
Bestellen
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
How to order
Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Online licentie

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy