Veelgestelde vragen over online leeromgevingen en studentvolgysteem
Online leeromgevingen: studenten
Wat is Boom Student?
Op www.boomstudent.nl krijgen studenten en docenten toegang krijgen tot studiemateriaal van Boom hoger onderwijs.
Studenten kunnen hier hun toegang tot de online leeromgevingen bij een boek, Bookshelf® e-books activeren. En ook hun gekochte online licentie activeren.
Docenten activeren hier hun docentlicentie voor een online leeromgeving bij een product.
Via www.boomstudent.nl bereik je de online leeromgeving(en) en heb je een duidelijk overzicht van je geactiveerde licenties.
Wat is een Boom account?
Om online toegang te krijgen tot boeken, extra materiaal en/of gebruik te maken van online leeromgevingen, dien je een account aan te maken. Dit account is gekoppeld aan jouw persoonlijke gegevens zoals je e-mailadres.
Boom maakt het je makkelijk; je kan hetzelfde account gebruiken voor vrijwel al je online leeromgevingen.
Kan ik ook inloggen met mijn SURFconext account?
Ja dan kan! Als je via je hogeschool toegang hebt tot SURFconext, dan kan je dit account gebruiken bij digitale producten en leeromgevingen van Boom. Denk hierbij o.a. aan: Boom student, Boom Academie en Bouwstenen.
Het is van belang dat je dan inlogt via je SURFconext account. Bij het betreffende product kies je bij het inlogscherm voor Inloggen bij SURFconext. Volg de stappen. Je krijgt dan direct toegang en je kan meteen aan de slag!
Beschik je over een SURFconext account maar krijg je geen toegang?
Neem dat contact op met je onderwijsinstelling, zij moeten Boom toevoegen.
Zie ook "Ik heb toegang tot SURFconext maar per ongeluk al een nieuw account via Boom aangemaakt."
SURF is een coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen waarin de leden hun krachten bundelen. Ze hebben o.a. SURFconext ontwikkelt. Deze is gekoppeld aan je instellingsaccount en geeft je via eenvoudig en veilig toegang tot diensten van verschillende gekoppelde aanbieders.
Ik heb een nieuw account via Boom aangemaakt maar wil toegang via mijn SURFconext account, kan dat?
Ja dat kan! Je kan dit wijzigen via de volgende stappen:
- Log uit met je Boom-account bij het betreffende digitale Boom product of leeromgeving. Denk hierbij o.a. aan: Boom student, Boom Academie en Bouwstenen.
- Ga bij dit product naar het inlogscherm en klik op Inloggen bij SURFconext.
- Selecteer de onderwijsinstelling waar je staat geregistreerd.
- Voer je emailadres en wachtwoord in.
- Let op, als je de eerste keer inlogt moet je eenmalig je voor, achternaam en mailadres invullen. Daarna krijg je een melding dat het account al bestaat en het verzoek of je deze wil koppelen. Kies dan ja.
- Je kunt aan de slag!
Beschik je over een SURFconext account maar krijg je geen toegang?
Neem dat contact op met je onderwijsinstelling, zij moeten Boom toevoegen.
Waar vind ik de activeringscode voor de online leeromgeving?
Boek
De activeringscode staat voorin je boek, op de binnenzijde van het omslag of op de colofonpagina.
E-book via Bookshelf®
In een e-book zit geen activeringscode. Na de aanschaf ontvang je de activeringscode direct per mail.
Maatwerk
Indien online toegang deel uitmaakt van het maatwerkproduct, ontvang je de activeringscode na de aanschaf direct per mail.
Online licentie
Na de aanschaf van een licentie voor een online leeromgeving ontvang je de activeringscode direct per mail.
LET OP, deze mails kunnen ook in je spam- en reclame-inbox terechtkomen.
Hoe en waar activeer ik mijn activeringscode?
Ga naar www.boomstudent.nl en maak een account aan of log in met je bestaande account. Vul je activeringscode in bij Toegang activeren en klik op verzenden. Nu heb je je toegang geactiveerd.
Vragen of lukt het je niet? Neem contact op met de Klantenservice via klantenservice@boomhogeronderwijs.nl of tijdens kantoortijden via (020) 52 18 922.
Hoe krijg ik toegang tot een online leeromgeving?
Je kan op verschillende manieren toegang krijgen tot het online leeromgeving. Bij de aankoop van een:
- Boek: voorin het boek staat een activeringscode, op de binnenzijde van het omslag of op de colofonpagina.
- Bookshelf® e-book: na aankoop ontvang je per mail een activeringscode.
- Maatwerkproducten incl. online leeromgeving: na aankoop ontvang je per mail een activeringscode.
- Online licentie: na aankoop ontvang je per mail een activeringscode.
LET OP, deze mails kunnen ook in je spam- en reclame-inbox terechtkomen.
De activeringscode kan je vervolgens activeren op www.boomstudent.nl. Hiervoor dien je wel eerst een Boom account aan te maken dan wel in te loggen met je bestaande Boom account. Zie ook "Wat is een Boom account".
Na inloggen en activeren van de code kan je het betreffende product aanklikken. Vervolgens ziet je dan twee tabbladen; boek en online leeromgeving. Bij Online leeromgeving kun je deze omgeving opstarten.
Ik krijg de melding dat mijn account te veel actieve sessies heeft en niet kan inloggen. Wat betekent dit?
Er is een maximum voor het aantal apparaten waar je tegelijk ingelogd kunt zijn. Krijg je deze melding? Dan is het maximum bereikt. Je kunt dit oplossen door op een van je andere apparaten uit te loggen.
Wat is het online boek en hoe krijg ik toegang?
Dit is een digitale versie van het boek die alleen via de bijbehorende online leeromgeving (na inloggen) is in te zien. Je hebt hiervoor een internetverbinding nodig, in tegenstelling tot een Bookshelf® e-book, deze kan je zowel online als offline gebruiken.
Je krijgt toegang tot het online boek via de online leeromgeving bij een boek. Nadat je bent ingelogt op www.boomstudent.nl en je de activeringscode hebt geactiveerd, ga je naar het betreffende product. Via online leeromgeving kan je het online boek raadplegen. Dit is de bovenste optie in het verticale menu van de online leeromgeving.
Ik heb een Bookshelf-boek gekocht. Hoe krijg ik toegang tot de online leeromgeving?
Een Bookshelf® e-book kan je via www.boomhogeronderwijs.nl kopen. Na de betaling ontvang je drie e-mails:
- Een mail met de bestelbevestiging.
- Een mail met de activeringscode (reedem code) waarmee je het e-book kunt activeren op uw Bookshelf®-account. Hiervoor is het belangrijk dat je eerst een (gratis) account aanmaakt op de site van Bookshelf Vitalsource. Ga hiervoor naar bookshelf.vitalsource.com om met je e-mailadres een account aan te maken.
- Een mail met de activeringscode voor de online leeromgeving. Deze kan je activeren op www.boomstudent.nl.
Is het mogelijk een losse activeringscode aan te schaffen? Bijv. omdat ik een oude druk of tweedehands versie van het boek heb.
Voor veel online leeromgevingen zijn losse licenties te koop. Je ziet dit dan terug op de productpagina in deze webshop als besteloptie. Na aankoop ontvang je per mail een activeringscode.
Ontbreekt de bestelmogelijkheid voor een licentie? Dan is toegang tot de online leeromgeving op dit moment alleen mogelijk bij de aanschaf van een nieuw boek.
LET OP: een activatiecode is maar één keer geldig en er is dus een grote kans bij een tweedehands exemplaar dat deze al in gebruik is.
Hoe kan ik mijn e-mailadres aanpassen?
De licenties zijn persoonsgebonden en hangen aan het door jou aangegeven mailadres.
Mocht je dit mailadres willen wijzigen dan kun je hiervoor een verzoek indienen bij onze Klantenservice via klantenservice@boomhogeronderwijs.nl.
Hoe kan ik zien welke vragen in de online leeromgeving ik heb beantwoord?
In de online leeromgeving klik je rechtsboven op je naam en vervolgens op Voortgang.
Daar krijg je een overzicht van alle oefeningen en toetsen in de website. Een plus-teken geeft aan dat je de vraag hebt gemaakt.
Kan ik de online leeromgeving op mijn mobiel gebruiken?
De online leeromgeving werkt op systemen met een smal scherm, zoals een mobiel. Wel krijg je een betere gebruikservaring vanaf een groter scherm (laptop, desktop of tablet). Vooral het beantwoorden van open vragen werkt dan fijner.
Online leeromgeving: docenten
Hoe krijg ik als docent toegang tot de online leeromgeving?
Als docent kan je via www.boomhogeronderwijs.nl een docentexemplaar aanvragen. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd ontvang je een bevestiging per mail. Daarnaast krijg je ook een tweede mail met een activeringscode voor de docentlicentie van de online omgeving.
Deze kan je vervolgens activeren op www.boomstudent.nl.
LET OP, deze mails kunnen ook in je spam- en reclame-inbox terechtkomen.
Mocht je een aanvraag doen voor een boek en een online leeromgeving waarvan de verschijning in de toekomst ligt, dan ontvang je het boek en de mail met activeringscode bij verschijning. Zie ook "Wat is een docentlicentie?"
Wat is een docentlicentie?
Docenten en studenten krijgen beide een ander type licentie. De docentlicentie geeft toegang tot de gehele online leeromgeving: studentmateriaal + docentmateriaal. En je krijgt bij vragen en toetsen direct het modelantwoord te zien. De studentlicentie geeft alleen toegang tot het studentmateriaal.
Daarnaast wordt de activeringscode op verschillende manieren uitgeleverd. Kort gezegd krijgt je als docent de activeringscode per mail na de goedkeuring van een aangevraagd docentexemplaar. De student krijgt na aanschaf de activeringscode.
Zie ook "Hoe krijg ik als docent toegang tot de online leeromgeving?"
Wat is een Boom account?
Om online toegang te krijgen tot boeken, extra materiaal en/of gebruik te maken van online leeromgevingen, dien je een account aan te maken. Dit account is gekoppeld aan jouw persoonlijke gegevens zoals je e-mailadres.
Boom maakt het je makkelijk; je kan hetzelfde account gebruiken voor vrijwel al je online leeromgevingen.
Wat is het online boek en hoe krijg ik daar toegang toe?
Dit is een digitale versie van het boek die alleen via de bijbehorende online leeromgeving (na inloggen) is in te zien. Je hebt hiervoor een internetverbinding nodig, in tegenstelling tot een Bookshelf® e-book, deze kan je zowel online als offline gebruiken.
Je krijgt toegang tot het online boek via de online leeromgeving bij een boek. Nadat je bent ingelogt op www.boomstudent.nl en je de activeringscode hebt geactiveerd, ga je naar het betreffende product. Via online leeromgeving kan je het online boek raadplegen. Dit is de bovenste optie in het verticale menu van de online leeromgeving.
Ik heb geen mail over de verzending van het boek ontvangen. Wat nu?
Bij verzending van je docentexemplaar versturen we een mail naar het bij de aanvraag opgegeven mailadres. Check ook altijd je spambox, mogelijk is de mail daar in terechtgekomen.
Wel een mail ontvangen over de verzending met een Track and Trace-code maar geen mail met een activeringscode voor de online leeromgeving? Neem contact op met de Klantenservice via klantenservice@boomhogeronderwijs.nl of tijdens kantoortijden via (020) 52 18 922.
Hoe ziet de student de online leeromgeving?
Als docent kun je ook de online leeromgeving bekijken zoals een student hem ziet. Wissel binnen je account dan van rol.
Klik rechtsboven op je profiel (je naam). Hieronder staat de mogelijkheid Bekijken als student.
Klik dit aan en dan zie je de opdrachten en toetsen zonder dat direct het modelantwoord zichtbaar wordt. Achter je naam staat nu: <naam> (student). Op dezelfde wijze kun je weer terugschakelen.
Studentvolgsysteem: studenten
Wat is een docentcode?
Via een docentcode legt de verbinding tussen de student en de docent(en).
Als student ontvang je een docentcode (bestaande uit vier cijfers) van je docent. Als je de code invult bij je profiel kan je docent jouw vorderingen in de website zien.
Wat is het studentvolgsysteem?
Met een studentvolgsysteem kan de docent de aan zijn docentcode gekoppelde studenten volgen in gebruik van de website.
In dit filmpje kun je zien hoe het studentvolgsysteem werkt. Let wel: niet iedere website bevat een studentvolgsysteem.
Wat ziet de gekoppelde docent van de student in het studentvolgsysteem?
De docent ziet hetzelfde als de student onder de link ‘voortgang’ bij een profiel. De docent ziet dat voor alle studenten gekoppeld aan zijn docentcode.
Waar kan ik de docentcode invullen?
De docentcode vul je in bij je profiel. Dit kan tijdens het aanmaken van je account of op een later moment. Klik dan op je naam rechtsboven.
Tip: met de knop ‘controle’ kun je zien of je de juiste code hebt opgegeven.
Kan ik meer dan één docentcode opgeven?
Ja, je kunt meerdere docentcodes opgeven. Dit doe je door de code per docent gescheiden door een komma in te voeren.
Wat vul je in bij groepscode?
Een groepscode krijg je als student van je docent. Niet alle docenten gebruiken groepscodes.
Studentvolgsysteem: docenten
Wat is een docentcode?
Via een docentcode leg je verbinding tussen jou en je studenten, door middel van het studentvolgsysteem. Om deze koppeling te maken deel je jouw code met je studenten, waarna zij deze moeten invoeren in eigen hun profiel.
Waar vind ik mijn docentcode?
De docentcode (vier cijfers) vind je bij je profiel rechtsbovenaan (klik op je naam), mits de website is voorzien van een studentvolgsysteem.
Waar vind ik mijn klascode?
Waarschijnlijk bedoel je de docentcode. Deze viercijferige code vind je onder je inlognaam rechtsboven in het scherm op de productwebsite: 'gegevens wijzigen'.
Is het mogelijk om meerdere docenten te koppelen aan één student?
Ja dat kan. De student kan in zijn profiel meerdere docentcodes invoeren, gescheiden door een komma.
Wat is een groepscode?
Studenten worden in het studentvolgsysteem gesorteerd op groep. Dit geeft overzichtelijk beeld en hierdoor kan je sneller als docent ermee werken.
Bedenk een groepscode per groep en geef die door aan de studenten. Gebruik een simpele code, bijvoorbeeld 1a, 1b etc. Zij vullen die groepscode in bij hun account, waarna je automatisch een gesorteerd overzicht krijgt in het studentvolgysteem.
Wat is een docentopmerking?
Op sommige online leeromgevingen kunnen docenten opmerkingen maken in de omgeving. De opmerkingen zijn alleen zichtbaar voor studenten die aan de docent gekoppeld zijn (via het studentvolgsysteem). Je ziet als docent op elke pagina rechtsbovenaan een link ‘docentopmerking’. Klik dit aan en je kunt een opmerking invullen.