Programma
Tijdens het welkomstwoord zal aan auteur Nel Verhoeven het eerste exemplaar worden overhandigd van haar nieuwe boek Interviewen. Daarna verzorgt docent en onderzoeker Erdinç Saçan een keynote over het gebruik van AI in onderzoek. Vervolgens zijn er twee rondes met workshops
Erdinç Saçan
Alweer AI? Ja, nog steeds en ook in de toekomst zal AI niet meer weg te denken zijn binnen onderwijs. Docent en onderzoeker Erdinç Saçan bespreekt tijdens de keynote het gebruik van AI in onderzoek. Saçan biedt een overzicht van de beste praktijken en valkuilen bij het inzetten van kunstmatige intelligentie voor gegevensanalyse en onderzoek.
Voor meer informatie: https://erdincsacan.nl/
Praktijk vraagstukken vragen niet alleen om inzicht in de bestaande situatie, maar ook om handelperspectief: je wilt weten wat je kunt doen om een doel te bereiken. Het lastige van dergelijke vraagstukken is dat je ze zelden kunt reduceren tot enkele onderzoeksvragen zonder de complexiteit van de praktijk geweld aan te doen. Ontwerpend onderzoek is onderzoek waarbij het maken en testen van diverse ontwerpen een legitiem onderdeel van het onderzoek vormt. Je doet geen onderzoek als basis van een ontwerp: je ontwerpt en test ideeën om te leren wat het probleem is een wat je kunt doen. In deze workshop leer je de principes van ontwerpend onderzoek en wordt ingegaan op de afwijkende filosofische basis.
Guido Stompff is lector van Design Thinking aan de Hogeschool Inholland en auteur van diverse boeken. Na een succesvolle carrière als designer en een PhD op het vlak van innovatie, richt hij zich met zijn onderzoeksgroep op de democratisering van design. Praktijkproblemen en maatschappelijke transities vergen creatieve mensen, ontwerpende methoden en verbeelding. Daarom richt zijn groep zich op het faciliteren van participatieve ontwerpprocessen en op onderwijsinnovatie. Het boek ‘Design doing: ontwerpend denken en doen’ komt binnenkort uit en biedt een uitgebreide methode voor het HBO.
Deze workshop geeft je handvatten en concrete voorbeelden voor het beoordelen van onderzoek. Welke keuzes kun je maken en aan welke ‘knoppen kun je draaien’?Veel opleidingen zijn gaan inzien dat onderzoeksactiviteiten van hbo-studenten moeten passen bij de context van de toekomstige beroepstaken. Authentieke beroepstaken als uitgangspunt nemen, het werken aan beroepsproducten en participeren in ontwerpgerichte projecten zijn enkele manieren om onderzoeksactiviteiten een passende professionele context te geven. Maar hoe beoordeel je dat onderzoek? Waar let je op, hoe waardeer je leeruitkomsten, wanneer is het goed genoeg en hoe geef je feedback?
Een goed beoordelingsmodel geeft de student inzicht in wat er van hem of haar verwacht wordt. Daarnaast geeft het de docent of tutor houvast bij het begeleiden van de student. Het is dus niet iets dat alleen aan het eind van een opdracht erbij wordt gepakt om een cijfer te geven voor de geleverde prestaties.
In deze workshop gaan we illustreren hoe je onderzoeksprestaties van studenten steeds kunt waarderen in de context van beroepstaken. Het besef van de functie van de uitgevoerde onderzoeksactiviteiten speelt daarbij een cruciale rol: wat moet het onderzoek opleveren in de beroepscontext? Laat je verrassen: het beoordelen van onderzoek voor beroepstaken kan wel eens eenvoudiger zijn dan je denkt!
Miriam Losse is senior adviseur bij Saxion op het gebied van onderzoek in onderwijs en interdisciplinair onderwijs. Ze is expert op het gebied van onderzoeksmethoden in de context van authentieke beroepstaken en beroepsproducten. Zij heeft interactief lesmateriaal ontwikkeld om onderzoeksactiviteiten te integreren in beroepstaken en coacht opleidingen en docenten bij het vormgeven van onderzoekend vermogen in relatie tot concrete beroepssituaties. Daarnaast doet zij op dit moment onderzoek naar kennisuitwisseling in interdisciplinaire projecten van studenten. Miriam ontwikkelt samen met Koen van Turnhout bij Boom de methode Bouwstenen.
Hoe kan je op een integere en effectieve manier omgaan met lastige onderzoekssituaties? En hoe geef je hier door middel van ethiek handen en voeten aan? Rogier van der Wal zal hier tijdens deze workshop bij stil staan en samen met jou aan de hand van praktische tips hiermee aan de slag gaan.
Rogier van der Wal is sinds september 2022 lector Ethisch werken bij Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Hij studeerde Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, Filosofie, Oudheidkunde en Algemene Letteren aan de Vrije Universiteit van Amsterdam (VU). Hij werkte onder andere aan de VU als studieadviseur, studentendecaan, docent en onderzoeker, was beleidsadviseur bij de VSNU (tegenwoordig Universiteiten NL) en strategisch beleidsadviseur Hoger Onderwijs bij de gemeente Almere. Ook werkte hij bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) als verbinder met kennis, onderzoek en wetenschap. Na een docentschap bij Bestuurskunde van de Universiteit Leiden in Den Haag was zijn voorlaatste baan die van senior projectleider bij Platform31, een onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie.
Bij het Saxion Smart Solutions Semester van Saxion werken studenten van verschillende opleidingen samen aan complexe vraagstukken van de lectoraten van Saxion en het bedrijfsleven. De oplossing voor deze vraagstukken is niet binnen één vakgebied te vinden. Daarom werken de studenten in interdisciplinaire projectteams, waarbij vernieuwing, creativiteit en samenwerking centraal staan.
Dat klinkt natuurlijk interessant, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Tijdens deze workshop geeft Saxion een kijkje in de keuken en worden er tips en tricks gedeeld die van waarde kunnen zijn als je als opleiding ook interdisciplinair werken op de agenda hebt staan.
Algemene info
- Wanneer: donderdag 14 maart 2024 van 13:00u - 18:00u
- Waar: The Colour Kitchen in Utrecht
- Aanmelden is verplicht om binnen te kunnen komen gezien het beperkt aantal plekken.
- Aanmelden is gratis maar niet zonder kosten. Besluit je toch niet te komen? Gelieve dit aan ons door te geven. Zonder afmelding zijn wij helaas genoodzaakt om €35,- excl. BTW onkosten in rekening te brengen. Zie onze annuleringsvoorwaarden.
- Heb je een vraag? Stuur een mail naar boom@congresbureau.nl