Boom Docentacademie #15: De kracht van formatief handelen: van toets naar inzicht
Özlem Sarac en David Maij | Donderdag 16 mei: 14:00u - 16:00u
Verplaats de focus van oppervlakkig presteren, naar diepgeworteld leren met onderwijskundige MEd Özlem Sarac en neuropsycholoog dr. David L. R. Maij. In deze 15de editie van Boom Docentacademie onthullen we de essentie van formatief handelen. Je ontdekt dat formatief handelen meer is dan een toets zonder cijfer; het is een onderdeel van jouw didactisch handelen die het leren centraal stelt.
Inhoud masterclass
Tijdens deze interactieve online masterclass verkennen we hoe formatief handelen kan leiden tot dieper gewortelde kennis en vaardigheden, terwijl we tegelijkertijd hardnekkige misvattingen ontkrachten. Door te zien hoe de sprekers zelf formatief handelen, zul je ervaren welke voordelen dit voor jouw studenten en leerlingen kan opleveren. Ook krijg je veel praktische tips die je kunt integreren in je eigen lessen, zodat je (veel!) minder nakijkwerk hebt, je effectiever feedback kunt organiseren en een geïnformeerde beslissing kunt nemen over hoe je het best kunt differentiëren in je lessen.
Na deze masterclass:
- Kun je omschrijven wat formatief handelen inhoudt en wat het voor het leerproces kan betekenen.
- Kun je misvattingen over formatief handelen herkennen en weerleggen.
- Kun je aan de slag met praktische voorbeelden van de verschillende onderdelen van formatief handelen.
- Haal je meer uit studenten en leerlingen, met minder nakijkwerk.
- Heb je een concreet plan opgesteld om formatief handelen één stap beter te integreren in je lessen.
Deze masterclass biedt een unieke kans om in gesprek te gaan met experts op het gebied van formatief handelen. Als geen ander kunnen zij een brug slaan tussen theorie en praktijk. De masterclass is online, maar interactief van opzet.
Özlem Sarac, MEd staat al 20 jaar met haar voeten in de onderwijsklei. Na 17 jaar ervaring als mbo-docent, is ze nu werkzaam als lerarenopleider op Hogeschool Rotterdam. Ze volgde de opleiding Master Leren en Innoveren en deed onderzoek naar inzet van’ retrieval practice’ als actieve leerstrategie. Ze haalt haar energie uit het iteratieve karakter van onderwijs. Elke les is een verbetering op de vorige versie, zolang je jouw doelgroep goed kent, hen voorziet in hun behoefte door evidence-informed interventies in te zetten. Formatief handelen is haar favoriete didactische gereedschap, omdat het kan bijdragen aan betere resultaten, hogere motivatie en zelfregulerend leren van studenten of leerlingen.
David komt uit een onderwijsgezin, zijn ouders gaven meer dan 100 jaar les in het voorgezet onderwijs. Hij studeerde cognitieve psychologie en promoveerde in de neuropsychologie, waarna hij onder andere onderzoek deed naar gewoontevorming van vakoverstijgende vaardigheden zoals plannen, concentreren en reflecteren. Hij gaf vier jaar les op de Universiteit van Amsterdam, waarbij hij in aanraking kwam met de kracht van formatief handelen. Inmiddels is David eigenaar van Neuro Habits. Vanuit dit bedrijf begeleidt hij samen met een team van onderwijskundigen, docenten en psychologen onderwijsinstellingen op het gebied van professionalisering.
David Maij over de online masterclass
Algemene info
- Datum & tijd: donderdag 16 mei 2024, 14:00u - 16:00u
- Waar: online via Zoom
- Kosten: € 97,95 incl. BTW (€80,95 excl. BTW). Bij deze prijs inbegrepen zijn:
- Deelname tot de masterclass
- Terugkijklink
- Extra Q&A opname met de sprekers
- Vragen? Stuur een mail naar info@boomdocentacademie.nl