Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • How to order
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Online licentie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Academie
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
Handboek communicatiestrategie
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Handboek communicatiestrategie

Agile methode voor strategieontwikkeling

Betteke van Ruler | Boom uitgevers Amsterdam
Handboek communicatiestrategie
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
Oktober 2020 | ISBN 9789024408306 | 1e druk | 200 blz.
Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
€ 35,50
In winkelwagen
E-book via Bookshelf 
Oktober 2020 | ISBN 9789024408313 | 1e druk
Direct via e-mail
€ 35,50
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten en instellingen met een zakelijk account
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingAuteursExtraIn de pers
Omschrijving

In het Handboek Communicatiestrategie wordt de methode van het Strategisch Communicatie Frame stap voor stap uitgewerkt voor het hoger onderwijs, met veel theorieën en modellen uit marketing, management, strategie en uiteraard communicatie. Dit boek is daarmee een methodische verdieping van het eerdere boek dat Betteke van Ruler schreef over deze methode samen met Frank Körver, Het Strategisch Communicatie Frame.

 

Het Frame schrijft niet voor wat je moet doen of welke strategie de beste is, maar helpt je om de juiste vragen te stellen en biedt je theorieën, modellen en tips om de vragen te beantwoorden. Het dwingt je daardoor om voortdurend na te denken hoe communicatie maximaal kan bijdragen aan strategische keuzes in de organisatie.

 

Het Handboek Communicatiestrategie is geschreven in twee delen. Deel 1 legt de methode van het Frame uit en gaat in op de achtergronden van communicatie-management en -strategie. Deel 2 laat zien wat de verschillende bouwstenen van het Frame inhouden en hoe je ze vult. In ieder hoofdstuk staat een bouwsteen centraal en vind je:

  • een checklist om de bouwsteen in te vullen;
  • theorieën, modellen en voorbeelden die daarbij helpen;
  • een voorbeeldcase hoe een communicatiestrategie stapje voor stapje wordt opgebouwd;
  • een aantal praktische tips van een professional uit de dagelijkse praktijk.

 

Stapsgewijs helpt dit vlot geschreven boek de lezer om de bouwstenen van het Strategisch Communicatie Frame toe te passen, voor een advies aan uiteenlopende opdrachtgevers. Het biedt volop achtergrondinformatie, tools, voorbeelden en tips van professionals om zelf een scherpe communicatiestrategie te ontwikkelen.

 

Voor wie?

 

Het boek is in te zetten als lesmateriaal door hbo docenten communicatiestrategie. Het is geschreven voor derde- en vierdejaars studenten die een communicatieopleiding volgen. Ook communicatieprofessionals die meer strategisch willen werken, vinden er veel bruikbare informatie in. 

 

Extra

Aanvullend materiaal

Voor docenten is als aanvullend materiaal ook een oefenmodel van het Strategisch Communicatie Frame beschikbaar (PowerPoint). 

Docenten kunnen deze aanvragen via klantenservice@boomhogeronderwijs.nl.

 

Daarnaast zijn er diverse opnamen terug te kijken waar Bettteke van Ruler praat over het Strategisch Communicatie Frame en de boeken die ze hierover geschreven heeft:

 

Tutorials
Korte video's waarin Betteke van Ruler een thema toelicht.

  • Strategisch Communicatie Frame (3:53 min.)
  • Communicatiekruispunt (4:43 min.)
  • Communicatie in positie (3:38 min.)

 

Online kennissessies

  • Communicatiestrategie (56:51 min.)
    Rondom de uitgave Handboek Communicatiestrategie nam o.a. Betteke van Ruler 28 jan. 2021 docenten mee in deze uitgave.
  • Het Strategisch Communicatie Frame (1:07:00 min.)
    O.l.v. Betteke van Ruler een vraaggesprek van 16 apr. 2021 met professionals over de inzet in de praktijk.

 

Auteurs
Betteke van Ruler
Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement plus mede-oprichter van de Van Ruler Academy. In haar carrière is de brug tussen theorie en praktijk het ce... Meer

Lees meer
In de pers
2021 Logeion

***** ‘Van Ruler slaat letterlijk een brug tussen theorie en praktijk… Een mooie handvat voor studenten.’ - Jaap de Bruijn in vakblad C, van Logeion.

17-01-2021 Peter 't Lam

"Betteke van Ruler heeft een belangwekkend boek voor het HBO geschreven. Ik deed een ontdekking: het is niet alleen een interessant boek voor communicatie-studenten, maar zeker ook voor opleiders! Het is een evenwichtig en toegankelijk ‘rode draad’ boek. Daardoor kan het goed dienen als startpunt en referentiekader bij discussies over de inrichting van het onderwijs." - Peter 't Lam, docent Communicatie, onderzoeker, publicist.

 

Lees hier de gehele recensie.

3-12-2020 Hanneke Tinor-Centi

"De onzekere omstandigheden waarin we ons bevinden heeft veroorzaakt dat een traditioneel communicatieplan feitelijk niet langer bruikbaar is aangezien dat uitgaat van een toekomstvisie. Dat brengt veel zekerheden aan het wankelen, maar aan de hand van dit handboek heeft men de beschikking over een alternatieve aanpak.

Dat is bovendien wat Van Ruler tot een grote inspirator maakt voor veel communicatieprofessionals. Met een flexibele denkwijze en aan de hand van de omstandigheden waar wij nu eenmaal mee te maken hebben, bedenkt deze vrouw een werkende en alternatieve aanpak en wijst ons daarin de weg. Dat presenteert ze echter niet in droge theorie, maar ze laat haar lezers, aan de hand van tips, vragen en aanwijzingen, zelf nadenken.

In het Handboek communicatiestrategie hanteert Van Ruler dus opnieuw die uiterst toegankelijke schrijfstijl die haar zo eigen is en waarmee ze theorie tot leven brengt. Het boek is weliswaar in eerste instantie geschreven voor HBO-studenten, maar zeker ook een aanrader voor elke communicatieprofessionals." - Hanneke Tinor-Centi.

 

Lees hier de gehele recensie.

28-11-2020 Ronald Voorn MSc
Het boek is opgebouwd vanuit (wetenschap)theorie én praktijk. In combinatie met praktijkvoorbeelden en cases kan dit boek ook prima gebruikt worden als onderliggende basis in een blended programma. Ook wel een paar wensen voor de toekomst. Probeer het nog meer plat te slaan. Overweeg dan een indeling in drie vragen, Wie wil je zijn voor anderen, Wat wil je bereiken bij wie, Wat ga je doen om dat voor elkaar te krijgen? Daarnaast zou ik ook de wens willen uitspreken dat er meer aandacht wordt besteed aan hoe de communicatie afdeling en management opleidingen iedereen in bedrijven en organisaties kan trainen/helpen om de kennis van hoe (strategische)communicatie in te zetten om doelstellingen te bereiken. Communicatie verdient het om gedemocratiseerd te worden en van iedereen te zijn in organisaties en niet (alleen) van een afdeling. Maar HBO's, koopt dat boek! - Ronald Voorn MSc
 
Lees hier de gehele recensie.
25-11-2020 Managementboek.nl

"Het Handboek communicatiestrategie is geschreven voor hbo-studenten, maar daarom zeker niet minder geschikt voor communicatieprofessionals en managers. Het boek is toegankelijk en bijzonder vlot geschreven, het leest als een trein. Vergis je echter niet. Betteke van Ruler gaat nooit over één nacht ijs. Er zit dus heel veel kennis en onderbouwing achter de tekst. Een aanrader op basis van een succesvol recept!"

- Nico Jong bij Managementboek.nl 

 

Lees de gehele recensie

Bekijk online kennissessie Communicatiestrategie 28 jan. 2021

Relevante tutorials

Meer over communicatie

Het Strategisch Communicatie Frame (vierde druk)

Het Strategisch Communicatie Frame (vierde druk)

Betteke van Ruler, Frank Körver
€ 47,50
Bestellen
Communicatie in positie

Communicatie in positie

Betteke van Ruler
€ 45,50
Bestellen
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
How to order
Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Online licentie

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy