Programma
De afgelopen twee jaar heb je als docent samen met jouw studenten veel veerkracht en wendbaarheid moeten tonen. Een mooi moment om hier tijdens de online docentenmiddag onderzoeksvaardigheden 2022 bij stil te staan. De keynote Denken en doen als een design thinker door Natalie van Zeeland en Sabine Kerkmeijer - van der Peijl en de breakoutsessies zullen hier allemaal op een eigen manier bij stilstaan.
UPDATE | Aanmelden is niet meer mogelijk.
Natalie van Zeeland & Sabine Kerkmeijer-van der Peijl
Veerkracht gaat over het omgaan met tegenslagen: vallen en weer opstaan. Het pad van de student naar succes en persoonlijke groei loopt via onderzoeken, proberen, experimenten, leren, falen en weer doorgaan. Je kunt pas goed omgaan met tegenslagen als je weet wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat. Je kunt dit pad vergelijken met het pad dat een design thinker doorloopt. Aan de hand van de stappen van design thinking laten Sabine en Natalie zien hoe de student via zelfonderzoek als het ware een toekomstdroom kan prototypen en in die richting te gaan experiment en leren en meer verkracht te ontwikkelen.
Dit voorjaar verschijnt hun nieuwe boek Succes begint bij jezelf.
Van hun boek Van idee naar start-up (in 2018 genomineerd voor Managementboek van het jaar) verschijnt ook een nieuwe druk.
Over Natalie van Zeeland en Sabine Kerkmeijer-van der Peijl
Natalie van Zeeland en Sabine Kerkmeijer-van der Peijl (OutoftheToolbox.nl) helpen studenten, docenten en (startende) ondernemers om op een efficiënte en praktische wijze (business)ideeën te ontwikkelen tot haalbare en levensvatbare producten en diensten en zo te groeien (als persoon of als bedrijf). Samen hebben zij meer dan twintig jaar ervaring in ondernemerschapsonderwijs. Door hun kennis en ervaring in zowel het bedrijfsleven als het ondernemerschap(sonderwijs) weten ze wat relevant en actueel is en kunnen ze deze kennis praktisch overbrengen. Dit voorjaar verschijnt hun nieuwe boek Succes begint bij jezelf. Van hun boek Van idee naar start-up (in 2018 genomineerd voor Managementboek van het jaar) verschijnt ook een nieuwe druk.
Leermiddelen van de sprekers | Vraag een beoordelingsexemplaar aan >
Breakoutsessies
Lees hieronder alles over de verschillende breakoutsessies die zijn verdeeld over twee rondes. Per ronde breakoutsessies kan je er tijdens het aanmelden één uitkiezen.
Ronde 1
Bouwstenen: een trainingstool voor onderzoekend vermogen van studenten door Miriam Losse
Bouwstenen is een interactieve digitale leermethode voor het opzetten, uitvoeren en onderbouwen van het praktijkonderzoek. Met Bouwstenen kunnen studenten eenvoudig in kaart brengen welke informatie zij op welk moment nodig hebben om beroepsproducten op te leveren. Bouwstenen helpt studenten om onderzoekend vermogen te ontwikkelen voor de toekomstige beroepspraktijk. Miriam Losse, auteur van Bouwstenen, zal in deze breakoutsessie ingaan op hoe je onderzoekend vermogen ontwikkelt bij studenten.
Miriam Losse is onderwijsontwikkelaar bij Saxion en traint docenten in het begeleiden van studenten bij het ontwikkelen van onderzoekend vermogen. Daarnaast traint zij opleidingsteams en onderwijskundigen bij het integreren van onderzoek in onderwijs.
Effectief omgaan met je tijd als docent door Mustafa Akpinar
Hoe kun je zo effectief mogelijk omgaan met je tijd? In tijden waarin zelfstandigheid wordt verwacht, thuiswerken het nieuwe normaal begint te worden en door de toename van technologische ontwikkelingen afleiding continu op de loer ligt, is deze vraag relevanter dan ooit. In deze breakoutsessie presenteert Mustafa Akpinar een holistisch stappenplan voor docenten om slim en effectief om te gaan met je tijd. Denk bijvoorbeeld aan je persoonlijke ‘piektijd’ wanneer je het beste kunt werken aan je meest cognitief belastende taken, maar ook aan welke praktische methode(n) nu voor jou een meerwaarde heeft, en welke niet. Elke persoon en iedere situatie is immers uniek.
Mustafa Akpinar studeerde bedrijfseconomie, theologie en bedrijfscommunicatie en is als docent-onderzoeker verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ook maakt hij deel uit van het onderwijsontwikkelteam van de opleiding Communicatie en de twee examencommissies van de Academie Business & Communicatie en de International School of Business en heeft net het boek Effectief omgaan met je tijd geschreven.
Praktisch aan de slag met Design Thinking door Eveline van Zeeland
Design Thinking is de status van buzz-woord ruimschoots gepasseerd. De methodiek is inmiddels niet meer weg te denken uit het HBO. Toch is de methode complexer dan hij op het eerste gezicht lijkt. Veel studenten worden gegrepen door de positieve en pragmatische energie die van de methode uitgaat, maar lopen tegelijkertijd tegen een aantal obstakels aan. Tijdens deze breakoutsessie staan we stil bij die obstakels en krijg je als docent tal van praktische tips mee hoe je studenten zo goed mogelijk bij een design thinking project kan begeleiden.
Eveline van Zeeland (Dr.) is ondernemer, onderzoeker en auteur en heeft twintig jaar ervaring in het hoger onderwijs. Zij begeleidde tientallen organisaties en studenten bij hun Design Thinking projecten. Eveline promoveerde met een ontwerpgericht onderzoek (Designing for Trust) aan de Universiteit van Twente en in haar boek Marketing Design (winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs) hanteert zij een ontwerpgericht perspectief op Customer Journey Mapping. Eveline is vaste columnist bij Innovation Origins en is in binnen- en buitenland een veel gevraagd spreker op het gebied van Design Thinking, innovatie, creatief denken, neuromarketing en vertrouwen.
Hoe onderzoek naar diversiteit tot meer zelfkennis en inclusie leidt door Youssef Azghari
Binnen het onderwijs groeit de behoefte aan kennis over het beter omgaan met diversiteit én het doen van actieonderzoek. Maar welke houdingsaspecten en vaardigheden zijn nodig om aan de slag te gaan met diversiteit en onderzoek in de praktijk? Dat vormt de centrale vraag in deze sessie over ‘diversiteit & onderzoek’. Via kennismaking met de Triple K-methode en het brugmodel wordt aan de hand van recente onderzoeken naar diversiteitsvraagstukken gedemonstreerd welke houdingsaspecten en interculturele vaardigheden je zó kunt toepassen dat het naar meer zelfkennis en inclusie leidt.
Dr. Youssef Azghari is expert in diversiteit en docent-onderzoeker bij lectoraten Jeugd, Gezin en Samenleving en Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties bij Avans Hogeschool. Hij is auteur van Diversiteit in het sociaal domein.
Ronde 2
Onderzoeksresultaat presenteren. De kracht van de boodschap door Nel Verhoeven
Voor studenten is het niet altijd eenvoudig om hun onderzoeksresultaten kernachtig te presenteren. Terwijl de wijze waarop de boodschap wordt verpakt en wordt ontvangen heel bepalend is voor de maatschappelijke discussie. Denk bijvoorbeeld aan de interpretatie van het R-getal op het corona dashboard, en de politieke beslissingen die vervolgens genomen worden. In deze breakoutsessie gaat Nel Verhoeven, auteur van Wat is onderzoek? dieper in op het belang van goede wetenschapscommunicatie van onderzoeksresultaten.
Nel Verhoeven is onafhankelijk senior onderzoeksconsultant. Ze adviseert en begeleidt bij (praktijk)onderzoek. Ook geeft ze lezingen, workshops en cursussen. Lees alles over Nel op haar blog of bezoek haar website.
Afstudeerbegeleiding is vooral schrijfbegeleiding door Jacqueline van Kruiningen
Voor de meeste studenten vormt het afstuderen een project dat ze in die omvang en met die mate van zelfstandigheid nog niet eerder hebben uitgevoerd. Het is een studieonderdeel waarbij veel studenten in de problemen komen. Vaak zijn dat schrijfproblemen. Afstudeerbegeleiding is voor een belangrijk deel schrijfbegeleiding. In deze breakoutsessie zoomen we in op de kenmerken van schrijftaken in de afstudeerfase, op wederzijdse verwachtingen ten aanzien van die taken, op enkele veelvoorkomende schrijfproblemen, en vooral: op manieren waarop je in deze fase de schrijfbegeleiding en feedback zo activerend mogelijk vorm kunt geven.
Jacqueline van Kruiningen is lector Taalontwikkeling aan de Hogeschool Rotterdam en werkte als (schrijf)docent, docenttrainer, onderzoeker en onderzoeksbegeleider in diverse sectoren van het hoger onderwijs. Samen met Joy de Jong heeft ze Geef ze het nakijken geschreven dat deze zomer zal verschijnen.
Help studenten minder stress te ervaren door deze tips uit de brein en gedragswetenschap door Jay Borger
In deze breakoutsessie leert biopsycholoog Jay N. Borger, MSc van Neuro Habits je hoe je stress effectief kunt signaleren en reduceren bij je studenten. Onderzoek laat zien dat veel studenten zich meer gestrest en eenzamer voelen als gevolg van de coronacrisis. Hierdoor neemt hun mentale gezondheid en veerkracht af. Het doel van de webinar is om praktische handvatten te ontvangen hoe studenten te ondersteunen om minder stress te ervaren.
Jay Borger is afgestudeerd als psychobioloog en altijd gepassioneerd geweest over hoe je wetenschappelijke kennis kan gebruiken om mensen fitter en gezonder te maken. Tijdens zijn studiejaren kreeg hij snel door dat er veel informatie is die niet wordt toegepast in de praktijk. Bij Neuro Habits draagt hij zijn kennis over naar de praktijk. Zie www.neurohabits.nl voor meer informatie.
Onderzoeksvaardigheden
Het ontwikkelen van een onder-zoekende houding en onderzoeks-vaardigheden zijn onmisbaar om succesvol af te studeren. Op dit gebied hebben wij een uitgebreid aanbod aan blended leermiddelen.
Terugkijken
Ook al is het niet mogelijk om aan alle breakoutsessies deel te nemen, achteraf sturen we van alle onderdelelen de terugkijklinks toe, dus je hoeft niets te missen.
Vragen?
Heb je een vraag over het programma? Stuur ons een mail via marketing@boomhogeronderwijs.nl