Boom Docentacademie #13: Programmatisch toetsen: de ontwikkeling van studenten volledig in beeld
Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt - Mol & Bas Agricola | Donderdag 14 december: 14:00u - 16:00u
Toetsen wordt vaak ingezet als afsluiting van het leerproces. Dat is jammer, omdat hiermee ook het leren stopt. Door toetsing en leren (meer) met elkaar te integreren kan ‘het toetsen’ worden ingezet om zicht te krijgen op het leerproces, en om het leren te sturen en stimuleren. Programmatisch toetsen is een van de onderwijsconcepten waarbij het leren en toetsen wordt geïntegreerd. In deze masterclass vertellen experts Liesbeth Baartman, Tamara Schilt-Mol en Bas Agricola hoe je het concept ‘programmatisch toetsen’ kunt toepassen in je eigen onderwijscontext.
Bij programmatisch toetsen wordt informatie over de ontwikkeling van iemand als (aankomend) beroepsbeoefenaar verzameld. Daardoor is het mogelijk is om betrouwbaardere beslissingen te nemen over de voortgang van studenten. Beslissingen worden niet genomen op basis van één toets, maar op basis van een veelheid aan informatiebronnen. De leeruitkomsten van de gehele opleiding vormen de ruggengraat waarover de student bewijzen verzamelt. Zo wordt de gehele ontwikkeling van de student gevolgd. Door de grote aandacht voor rijke feedback stimuleert deze onderwijs- en toetsbenadering studenten dan ook veel meer in hun leerproces.
Programmatisch toetsen in jouw leeromgeving
Veel opleidingen zijn aan het nadenken over programmatisch toetsen: sluit het aan bij onze visie op leren en op hoe wij de toekomstige professionals willen zien? In deze online masterclass bespreken toetsingsexperts Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol en Bas Agricola alle ins & outs van programmatisch toetsen. Ze gaan beknopt in op de kern van programmatisch toetsen en benoemen aandachtspunten bij het gaan werken volgens de principes van programmatisch toetsen. Daarnaast gaan zij in op ontwerpkeuzes die opleidingen kunnen maken bij het ontwerpen van programmatisch toetsen binnen de eigen onderwijscontext.
Deze masterclass is een unieke kans om te leren van experts, die op een heldere, toegankelijke wijze een brug slaan tussen theorie en praktijk. De masterclass is interactief opgezet; beknopte presentatiedelen afgewisseld met enkele activerende opdrachten.
Over de sprekers
Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht. In 2020 verscheen van haar, Tamara van Schilt-Mol en Cees van Vleuten het boek Programmatisch toetsen. Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk.
Tamara van Schilt-Mol is lector Eigentijds beoordelen en Beslissen aan de HAN. In 2020 verscheen van haar, Liesbeth Baartman en Cees van Vleuten Programmatisch toetsen. Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk.
Bas Agricola is hoofddocent Toetsing en hybride onderwijs bij de Hogeschool Utrecht. In 2023 werkte hij samen met Marlies de Vos, Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol aan de NRO overzichtsstudie Naar een nieuwe balans in toetsfuncties: van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen.
Algemene info
- Datum & tijd: donderdag 14 december, 14:00u - 16:00u
- Waar: online via Zoom
- Kosten: € 97,95 incl. BTW (€80,95 excl. BTW). Bij deze prijs inbegrepen zijn:
- Deelname tot de masterclass
- Terugkijklink
- Extra Q&A opname met de sprekers
- Vragen? Stuur een mail naar info@boomdocentacademie.nl
"We moeten toe naar een proces van toetsing dat beter aansluit bij de complexe beroepspraktijk. Daarmee willen we het leerproces ook kunnen monitoren en stimuleren. Programmatisch toetsen is een manier waarop je dat kunt doen."
- Liesbeth Baartman