Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Retourneren
  • Bestelprocedure
  • E-books
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Docentacademie
    • Bouwstenen
    • TrainTool
    • Online boek en online licentie
    • Events en tutorials
    • Wiskunde voor technici
    • Brochures
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Websites en online lesmateriaal
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • How to order
    • Samenwerken?
  • Contact
Uitgelicht Boom Docentacademie Aanmelden
Terug
Delen
Link kopiëren
Aanmelden
nvt

Studenten in het hoger onderwijs zijn bijna hoogopgeleid, stemgerechtigd en vaak al zelfstandig wonend. In juridische zin zijn ze volwassenen, en dat maakt dat docenten hen als zodanig aanspreken. En dat ze hoge verwachtingen van hen hebben. Zo gaan veel docenten ervan uit dat studenten hun leerproces grotendeels zelf kunnen sturen. Maar wat vaak worden docenten hierin teleurgesteld en overschatten zij de studievaardigheden, de leermotivatie en het zelfinzicht van studenten. En, erger nog: de studenten zelf ook. Hoe kan dat toch? En vooral: hoe kan het beter?

 

In deze tweede editie van Boom Docentacademie vertelt neuropsycholoog Jelle Jolles wat elke docent moet weten over de vaardigheden en het brein van jongvolwassenen. Wat belemmert hen bij het leren? En hoe kunnen docenten daarbij helpen? Onderwijskundige Wessel Peeters geeft vervolgens praktische tips voor inspirerende lessen. Studenten motiveren kun je leren.


Sessie 1 | Over de lerende student, zelfregulatie en het brein door Jelle Jolles


De laat-adolescent en de bijna-volwassene zijn nog ‘werk in uitvoering’. De hersenen rijpen door tot ongeveer 25 jaar, en ook de cognitieve leerprestaties en het sociaal en emotioneel functioneren ontwikkelen zich over die periode. Dat betekent dat studenten kennis en ervaringen én de inspiratie uit hun omgeving nodig hebben, om zich goed in te kunnen voegen in onze complexe samenleving. In deze sessie richt Jelle Jolles zich op de neuropsychologische vaardigheden die essentieel zijn voor studenten in het hoger onderwijs. Hij bespreekt vijf groepen van executieve functies, waaronder zelfinzicht en zelfregulatie, empathie, het overzien van consequenties en de planning van leer- en studietaken, en de organisatie van het persoonlijk leven. Ook geeft hij concrete handvatten voor de praktijk van het hoger onderwijs met een pleidooi voor ‘de inspirerende docent’ als motor van de persoonlijke ontplooiing.

 

Tijdens deze sessie krijgt u inzicht in ‘de gebruiksaanwijzing’ van de student in het hoger onderwijs en waarom intelligente studenten regelmatig gekenmerkt worden door slechte leermotivatie en/of onderpresteren. Neuropsychologische begrippen worden geïntroduceerd en toegelicht die u kunt gebruiken bij het ondersteunen en inspireren van de student ten voordele van diens cognitief presteren, maar ook diens persoonlijke ontplooiing. Na afloop bent u ook in staat om enkele veel voorkomende onderwijs- en neuromythen te herkennen en heeft u zicht op handvatten die gebruikt kunnen worden voor het nader motiveren en inspireren van uw studenten.

 

Na deze sessie weet u:

  • dat ook de slimme student nog werk in uitvoering is en baat heeft bij kennis en een inspirerende omgeving;
  • dat de executieve functies essentieel zijn voor het leren en presteren;
  • dat het in het hoger onderwijs in het bijzonder gaat om zelfinzicht en zelfregulatie, om empathie, het overzien van consequenties op korte, middellange en lange termijn en om leertaakplanning en organisatie van het persoonlijk leven;
  • dat er ‘constraints on learning’ zijn. Iedere docent in het hoger onderwijs zou deze moeten kennen om leermotivatie en studieprestaties te kunnen faciliteren;
  • dat het bij de student in het hoger onderwijs niet alleen gaat om cognitief leren, maar ook om sociaal en emotioneel leren en om de persoonlijke ontplooiing.  

Over Jelle Jolles

Prof. Dr. Jelle Jolles was vele jaren klinisch neuropsycholoog BIG en GZ-psycholoog BIG, en praktijkprofessional. Als neuropsycholoog en hersenwetenschapper is Jelle Jolles specialist op het gebied van de cognitieve ontwikkeling, leren en het brein. Hij is emeritus hoogleraar neuropsychologie aan Maastricht University en de Vrije Universiteit Amsterdam, en auteur van de bestseller Het tienerbrein uit 2016. Zijn nieuwe boek Leer je kind kennen - Over ontplooiing, leren, denken en het brein (juni 2020) is gebaseerd op zijn werk in de onderwijsinnovatie van de afgelopen twintig jaar en vele tientallen jaren wetenschappelijk onderzoek met zijn onderzoeksgroep. Zie www.jellejolles.nl voor nadere informatie, downloads en een uitgebreid CV.


Sessie 2 | Hoe een gezel leert van zijn meester door Wessel Peeters


‘Studenten moeten zwemmen’, een veelgehoorde uitspraak onder docenten in het hoger onderwijs. Studenten moeten hun eigen boontjes doppen en moeten veel zaken zelf uitvinden. Maar hoe voorkomt u dat studenten verdrinken? Hoe motiveert u uw studenten zorgt u ervoor dat ze zo goed mogelijk presteren? Een inspirerende docent is als een meester die zijn gezellen stap voor stap dingen leert. Tijdens deze sessie geeft Wessel Peeters evidence-informed praktijkvoorbeelden, concrete handvatten en werkvormen die u meteen kunt inzetten. Om uw studenten nóg beter te inspireren en te motiveren om dieper te leren. 

 

Tijdens deze sessie krijgt u meer inzicht in hoe u als docent uw studenten goed kunt ondersteunen bij het leer- en ontwikkelproces dat zij doorlopen. Aan de hand van enkele theorieën, concreet gemaakt door evidence-informed praktijkvoorbeelden en werkvormen, krijgt u handvatten om in uw lessen een krachtige leeromgeving te creëren én deze inzichten ook te vertalen naar het ontwerp van het onderwijs (curriculum). Uitgangspunt daarbij is dat u deze nieuwe inzichten morgen meteen kunt toepassen in uw eigen (les)praktijk, zowel online als offline.

 

Na deze sessie:

  • weet u wat veelvoorkomende valkuilen zijn rondom het vormgeven van het leerproces van studenten;
  • weet u hoe het meester-gezel principe kan bijdragen aan het inspireren en motiveren van studenten en hoe dit er in de praktijk kan uitzien;
  • kunt u diverse werkvormen en tips toepassen in de eigen (les)praktijk om zo studenten aan te zetten tot dieper leren;
  • heeft u kennis over hoe u de bovenstaande informatie kunt gebruiken voor het vormgeven van het curriculum en het ondersteunen van collega’s.

Over Wessel Peeters

Wessel Peeters is onderwijskundige aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, waar hij opleidingen ondersteunt met didactiek, toetsing en curriculumontwerp. Daarvoor was hij negen jaar docent in het voortgezet onderwijs. Hij is mede-oprichter van het platform Vernieuwenderwijs, een blog en platform van waaruit hij inspiratie biedt en scholen en opleidingen ondersteunt met onderwerpen als leerstrategieën, formatief handelen, programmatisch toetsen en didactisch coachen. Centraal bij alles staat de koppeling tussen theorie en praktijk. Zie www.wesselpeeters.com voor meer informatie en CV.

Aanmelden

Bekijk hier de introductie van Wessel Peeters

Algemene informatie

  • Datum & tijd: 
    • Donderdag 4 maart
    • 14:00-16:00 uur
  • Prijs: €90,75 incl. BTW (€75,- excl. BTW)
  • Duur: 2x 60 minuten
  • U kunt het webinar volgen vanaf uw computer, tablet of smartphone.
  • Vragen? Neem contact met ons op via info@boomdocentacademie.nl

Groepskorting

Het is mogelijk om samen met collega’s met groepskorting deel te nemen. Dat kan al vanaf 5 deelnemers. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met programmamanager Vincent Roelse via v.roelse@boom.nl

Q&A

De online masterclass is bedoeld om vragen te stellen! Elke vraag is welkom en wordt beantwoord. We kunnen niet beloven dat alle vragen tijdens de masterclass aan bod komen. Wat we wel kunnen beloven is dát er een antwoord op alle vragen komt. De experts verzamelen de gestelde vragen en nemen hun antwoorden op. Deze Q&A-opname ontvangt u binnen een week.

Certificaat
Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
© 2021 Boom uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
Contact
Bestelinformatie
Retourneren
Bestelprocedure
E-books

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
How to order
Samenwerken?

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerPrivacy policyDigitale content