Verwacht | Blended learning in de praktijk
_w630.jpg)
Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen one-size-fits-all benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.
Blended learning in de praktijk is een vervolg op het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp en helpt je bij het vinden van de juiste blend voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.
Je vindt antwoorden op vragen als: Hoe richt je een rijke leeromgeving in? Wat zijn strategieën om studenten te motiveren – ook op afstand? Hoe zorg je ervoor dat studenten ook echt aan de slag gaan? En hoe zet je toetsing in als leerstrategie? Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundig adviseur verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning. Barend treedt regelmatig op als spreker, schreef verschillende (kinder)boeken en is oprichter en eigenaar van zijn eigen training- en adviesbureau (www.barendlast.com).
Opvolger van het succesvolle 'Blended learning en onderwijsontwerp'
Lezers over Blended learning en onderwijsontwerp:
‘Elke docent, ongeacht of die nu “iets” wil met blended learning, zou gebruik moet maken van de stapsgewijze aanpak van onderwijsontwerp, zoals Barend Last en Stefan Jongen beschreven hebben.’ Nynke Bos, Lector Teaching, Learning & Technology bij Inholland
‘De auteurs stimuleren de docent om te experimenten en uit te proberen. Dat is heel mooi. Die ruimte gun ik elke docent.’ Judith van Hooijdonk, Learning Designer, Zuyd Hogeschoo