Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • E-books
Inloggen
Winkelmand
Winkelmand
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelmand
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending vanaf € 20,-.
  • Domeinen
    DomeinenBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringGezondheidszorg
    HBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekDocentprofessionaliseringProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Nieuws
  • Uitgelicht
    • Webinars
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentenservice
    • Docentenmiddagen
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Extra materiaal
    • Online leeromgeving
    • Contact
    • Account aanmaken
  • Boom op maat
    • Over Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veel gestelde vragen
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • How to order
    • Samenwerken?
Economie en management Marketing Sterke merken, betere wereld
Terug
Delen
Link kopiëren
Inkijkexemplaar

Sterke merken, betere wereld

De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

Bart Brüggenwirth | Management Impact
 
Paperback
2017 | ISBN 9789462761926 | 1e druk | 304 blz.
€ 30,90
Vandaag besteld, dinsdag in huis
Bestellen
Docentexemplaar aanvragen
Alleen beschikbaar voor docenten en instellingen
 
Aanvragen
Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteursExtra materiaal
Omschrijving

 

Merken worden beter gewaardeerd als ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Ze spelen hiermee in op de behoeftes van mensen om positieve, duurzame keuzes te maken. Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden bouw je sterkere merken voor een betere wereld. Zo creëer je maatschappelijke betekenis, dé essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering.

 

Sterke merken, betere wereld laat zien hoe marketing en mvo steeds meer naar elkaar toe groeien. In negen praktijkcases delen change agents van onder andere Eneco, Unilever, Triodos Bank en DSM hun afwegingen, ervaringen en tips. En met de 'open branding roadmap' beschik je over de tools om zelf aan de slag te gaan.

 

Voor wie

Dit boek is bedoeld voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en mvo die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het is ook geschikt voor gebruik in het hoger economisch onderwijs.

 

Reviews

'Brengt merken, markten, milieu en maatschappij overtuigend bij elkaar. Een absolute aanrader voor elke onderneming met een missie.' (Willem Lageweg - medeoprichter en voormalig directeur MVO Nederland)

 

'De urgentie om merken in te zetten voor maatschappelijke verandering is groter dan ooit. Dit boek biedt daarvoor unieke inzichten en handelingsperspectief voor elke marketeer.' (Anneke Sipkens - algemeen directeur Stichting DOEN) 

Inhoud

Voorwoord Erik van Engelen

Voorwoord Bart Brüggenwirth

 

1. Inleiding

 

Deel I: Marketing en mvo verbinden

2. Het speelveld verandert

2.1 Inleiding

2.2 Waar komen we vandaan?

2.3 Nieuwe realiteit

2.4 Consumeren zonder schuldgevoel

2.5 Key notes

 

3. Van defensief naar strategisch mvo

3.1 Inleiding

3.2 Hoe het begon: mvo als verantwoordelijkheid

3.3 De volgende stap: waarde creëren met mvo

3.4 Ontwikkeling van mvo binnen een bedrijf

3.5 Key notes

 

4. Naar meer betekenisvolle marketing

4.1 Inleiding

4.2 Van markt naar maatschappij

4.3 Ontwikkeling van merken

4.4 Maatschappelijke betekenis creëren door open branding

4.5 Key notes

 

5. Maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief

5.1 Inleiding

5.2 Wat is maatschappelijke betekenis?

5.3 Je maatschappelijke betekenis inkleuren: thema’s en rollen

5.4 Het belang van de maatschappelijke betekenis

5.5 Key notes

 

6. Samenvatting marketing en mvo verbinden

 

Deel II: Verhalen uit de praktijk

7. Eneco: duurzame energie van iedereen

Erik van Engelen, directeur Consumenten

 

8. Unox: de magen en harten van alle Nederlanders verwarmen

Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid Unilever Benelux en Karlijn Ris, marketingdirecteur Unox

 

9. a.s.r.: echt helpen door te doen

Bob Stehmann, CMO

 

10. DSM: bright science, brighter living

Jos van Haastrecht, director Global Brand and Communications

 

11. ANWB: iedereen in vrijheid en met plezier onderweg

Marga de Jager, directeur Merk en Leden

 

12. Appelsientje: puurheid begint bij de oorsprong

Siska Schipper, director Marketing and R&D

 

13. Triodos Bank: geld laten werken voor positieve veranderingen

Roel Welsing, hoofd Marketing

 

14. Interface: giving back more than we take

Frans Spekking, marketing director EMEA

 

15. Plastic Whale: samen voor plasticvrije wateren

Marius Smit, captain

 

16. Tien inzichten uit de praktijkverhalen

 

Deel III: De open branding roadmap

17. Je maatschappelijke betekenis ontdekken

17.1 Inleiding

17.2 Aandachtspunten en gevoeligheden

17.3 Drie stappen om de maatschappelijke betekenis te ontdekken

17.4 Finishing touch fase 1

17.5 Key notes

 

18. De rol van de maatschappelijke betekenis in de merkpositionering

18.1 Inleiding

18.2 Merkniveaus voor de maatschappelijke betekenis

18.3 De rol van de maatschappelijke betekenis voor verschillende type merken

18.4 Key notes

 

19. De betekenismixstrategie

19.1 Inleiding

19.2 Vier betekenisstrategieën

19.3 Optimale mix

19.4 Key notes

 

20. Inspiratie voor duurzame innovatie

20.1 Inleiding

20.2 Reikwijdte van innovaties

20.3 Tien innovatiepatronen om de maatschappelijke betekenis gestalte te geven

20.4 Key notes

 

21. Je maatschappelijke betekenis geloofwaardig en effectief communiceren

21.1 Inleiding

21.2 Verschillende doelstellingen: marktpositie en duurzame levensstijl

21.3 Communiceren over de maatschappelijke betekenis voor een betere marktpositie

21.4 Communiceren om een duurzame levensstijl of duurzaam ondernemen te stimuleren

21.5 Key notes

 

22. De succesfactoren voor de maatschappelijke betekenis

22.1 Inleiding

22.2 Verschillende niveaus

22.3 Key notes

 

Epiloog - Nieuw perspectief

Noten

Geraadpleegde literatuur

Over de auteur

Extra materiaal

Voor gebruik van dit boek in het hoger onderwijs is voor docenten extra lesmateriaal

beschikbaar in de vorm van PowerPoints met uitleg en figuren, vragen, opdrachten en tools om zelf aan de slag te gaan en praktijkcases. Dit materiaal kan worden aangevraagd door een mail te sturen naar docenten@managementimpact.nl

Auteurs
Bart Brüggenwirth
Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij richtte in 2003 b-open op en is daarmee een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurz... Meer

Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Actie

Excelleren in service

Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan
€ 37,50
Bestellen

Dit is nu marketing

Seth Godin
€ 22,50
Bestellen
Actie

Handboek Online Marketing 6

Patrick Petersen
€ 57,50 € 32,50
Bestellen
Meer
© 2014-2019 Boom uitgevers Amsterdam
Prinsengracht 747-751
1017 JX Amsterdam
Blijf op de hoogte
Ontvang onze nieuwsbrief.
Formulier succes
Formulier foutmelding
Volg ons
Hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.
(020) 52 18 922
klantenservice@boomhogeronderwijs.nl
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkDisclaimerGebruiksvoorwaarden digitale contentPrivacy policyRetourneren