Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • How to order
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Online licentie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Academie
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
Auteurs Auteurs op alfabet Het groot strategieboek
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Het groot strategieboek

In dialoog naar een strategische voorsprong

Gerben van den Berg, Paul Pietersma | Boom uitgevers Amsterdam
Het groot strategieboek
5% Studentenkorting
Als student krijg je korting bij aankoop van 2 of meer verschillende voorgeschreven Nederlandstalige hbo/wo-studieboeken. Lees meer
Paperback
September 2014 | ISBN 9789462201224
Levertijd 1-2 werkdagen
€ 38,95
In winkelwagen
E-book 
April 2012 | ISBN 9789052619484
Direct via e-mail
€ 31,50
In winkelwagen
Docentexemplaar aanvragen
Voor docenten en instellingen met een zakelijk account
 
Aanvragen
Inkijkexemplaar Plaats op wensenlijst
OmschrijvingInhoudAuteurs
Omschrijving

De juiste strategieversnelling

Slimme strategische keuzes maken organisaties interactiever, authentieker, flexibeler en slagvaardiger. De inrichting van het strategieproces is hierbij een kritische succesfactor voor het uiteindelijke resultaat. Maar hoe kom je als organisatie in de juiste ‘strategieversnelling’? En hoe bepaal je wat wel en niet in een strategieproces thuishoort?

 

Vormgeven en verrijken

Het groot strategieboek leidt je succesvol door het eigen strategieproces en draagt modellen en voorbeelden aan om het proces inhoudelijk vorm te geven én te verrijken. In het boek wordt, op basis van trends, inzichten en praktijkervaringen in de afgelopen tien jaar, een fundamenteel nieuw en doorontwikkeld strategieproces beschreven.

 

20 jaar Berenschot Strategische Dialoog

In 2012 bestond de Berenschot Strategische Dialoog twintig jaar, een aanpak die uitgaat van het lerend formuleren van strategie met veel belanghebbenden. Het groot strategieboek is de volledig herziene versie van Het strategieboek I, waarin deze methodiek beschreven is. Het is geen wetenschappelijk werk, maar maakt de bestaande theorie met de nieuwste praktijkervaring toegankelijk en vertaalt deze naar handvatten die in de praktijk bruikbaar zijn. Van het succesvolle Het strategieboek I zijn ruim 20.000 exemplaren verkocht.

 

Proces, fasen, modellen en werkvormen

Het groot strategieboek bestaat uit vier delen:

  • Deel 1 beschrijft strategie in het licht van onderscheidend vermogen, het belang van het proces voor het uiteindelijke resultaat en De Berenschot Strategische Dialoog® als model.
  • Deel 2 gaat dieper in op de fasen in het strategieproces, waarbij van iedere fase wordt beschreven hoe het proces plaatsvindt, inclusief karakteristieken, relevante issues, en mogelijke risico’s. Door de fasen heen loopt een casebeschrijving die het hele model volgt. Als intermezzo naar deel 3 wordt strategie in verschillende contexten (o.a. fusie en reorganisatie) beschreven.
  • Deel 3 bevat een selectie van modellen die per fase als kapstok kunnen dienen om analyses uit te voeren, inzichten te verwerven, conclusies te trekken en tot actie over te gaan.
  • Deel 4 beschrijft een selectie van werkvormen die gehanteerd kunnen worden en die gekoppeld zijn aan de karakteristieken van De Berenschot Strategische Dialoog.

 

Voor wie?

Bestuurders, strategen, managers, leidinggevenden.

Inhoud

Voorwoord
Het nieuwe proces van strategievorming: de Strategische Dialoog

Deel 1: Algemene introductie
Strategische voorsprong – Formuleren x Mobiliseren x Realiseren
Wat is Strategische Dialoog?
Inleiding casus DuSoleil

Deel 2: Fasen
1. Zoeklicht
2. Outside-in: scenario’s
3. Inside-out: analyse
4. Opties
5. Keuze
6. Doorvertalen
7. Executie
8. Monitoren

Deel 3: Modellen
1. Modellen bij fase Zoeklicht
2. Modellen bij fase Outside-in: scenario’s
3. Modellen bij fase Inside-out: analyse
4. Modellen bij fase Opties
5. Modellen bij fase Keuze
6. Modellen bij fase Doorvertalen
7. Modellen bij fase Executie
8. Modellen bij fase Monitoren

Deel 4: Werkvormen
1. Werkvormen bij de karakteristiek ‘participatief’
2. Werkvormen bij de karakteristiek ‘creatief’
3. Werkvormen bij de karakteristiek ‘analytisch’
4. Werkvormen bij de karakteristiek ‘besluitvormend’
5. Werkvormen bij de karakteristiek ‘committerend’

Auteurs
Gerben van den Berg
Gerben van den Berg is senior consultant bij Berenschot. 

Lees meer
Paul Pietersma
Paul Pietersma is strategy consultant en Managing Director van de adviesgroep Strategy, Funding & Innovation bij Berenschot. 

Lees meer

Gerelateerde uitgaven

Beeldtaal (4e druk)
Nieuw

Beeldtaal (4e druk)

Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong, Laetitia Smit
€ 52,95
Bestellen
Van idee naar start-up (2e druk)
Nieuw

Van idee naar start-up (2e druk)

Sabine Kerkmeijer-van der Peijl, Natalie van Zeeland
€ 36,95
Bestellen
Inleiding sales (3e druk)
Nieuw

Inleiding sales (3e druk)

Stefan Renkema
€ 46,95
Bestellen
Meer
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
How to order
Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Online licentie

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy