Barend legt uit #5: Formatief versus Summatief Toetsen
Toetsing is een belangrijk en integraal onderdeel van onderwijs. Bij toetsing horen toetsen. Toetsing en toetsen worden vaak door elkaar gehaald, maar er is een duidelijk verschil in betekenis. Een individuele toets is een product dat of een activiteit die bepaald gedrag of een doel meet, zoals een rijexamen. Toetsing is daarentegen de omringende procedure, waarbij je als docent iets doet met de resultaten die die toets zichtbaar heeft gemaakt. Een toets geeft dus informatie. Wat kan je met die informatie doen? Daarbij komen de woorden formatief en summatief om de hoek kijken.
Formatief en summatief worden vaak genoemd als eigenschap van een toets, zoals “een formatieve toets”. Dit suggereert dat die toets op zichzelf formatief is. Dat is echter incorrect. Formatief en summatief zijn namelijk eigenschappen van de beslissing die je als docent neemt op basis van de resultaten uit die toets, en niet van de toets zelf. Hoe zit dit precies? Check daarvoor de nieuwe video van “Barend Legt Uit”!