Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • How to order
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Online licentie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Academie
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
Barend legt uit #5: Formatief versus Summatief Toetsen
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Barend legt uit #5: Formatief versus Summatief Toetsen

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Formatief en summatief.

Toetsing is een belangrijk en integraal onderdeel van onderwijs. Bij toetsing horen toetsen. Toetsing en toetsen worden vaak door elkaar gehaald, maar er is een duidelijk verschil in betekenis. Een individuele toets is een product dat of een activiteit die bepaald gedrag of een doel meet, zoals een rijexamen. Toetsing is daarentegen de omringende procedure, waarbij je als docent iets doet met de resultaten die die toets zichtbaar heeft gemaakt. Een toets geeft dus informatie. Wat kan je met die informatie doen? Daarbij komen de woorden formatief en summatief om de hoek kijken.

 

Formatief en summatief worden vaak genoemd als eigenschap van een toets, zoals “een formatieve toets”. Dit suggereert dat die toets op zichzelf formatief is. Dat is echter incorrect. Formatief en summatief zijn namelijk eigenschappen van de beslissing die je als docent neemt op basis van de resultaten uit die toets, en niet van de toets zelf. Hoe zit dit precies? Check daarvoor de nieuwe video van “Barend Legt Uit”!

Lees meer!

Blended learning design
Nieuw

Blended learning design

Barend Last, Stefan Jongen
€ 34,95
Bestellen
Blended learning in de praktijk

Blended learning in de praktijk

Barend Last
€ 34,95
Bestellen
Blended learning en onderwijsontwerp

Blended learning en onderwijsontwerp

Barend Last, Stefan Jongen
€ 33,50
Bestellen
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
How to order
Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Online licentie

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy