Gratis verzending in NL vanaf € 20,-
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Contact
  • Account & gegevens
  • Bestellen
  • Betalen
  • Levertijd & bezorging
  • Productinformatie
  • Retourneren
  • Docentenservice
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom Academie
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Box
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
    • How to order
  • FAQ
Hoe krijg je een leerling weer in de leerstand?
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiƫren

Hoe krijg je een leerling weer in de leerstand?

  8 maart 2022
  Leestijd:
  469x gelezen
In mijn vorige blog schreef ik dat afhaken bij een formatief leerproces geen optie is. Maar natuurlijk gebeurt het ondertussen soms wel dat leerlingen niet met het leerdoel bezig zijn. Wat kun je als leraar doen als dit gebeurt?

Gewoon dwingen en ondertussen het oude Romeinse motto ‘disce aut discede’ (‘leer of rot op’)  roepen klinkt een beetje goedkoop, voor zover de leerling al Latijn verstaat. Gelukkig is er ook een vorm van feedback die kan helpen leerlingen weer in de juiste leerstand te krijgen. 

 

Mijn eerste neiging: feedback op inhoud of op aanpak

Als leraar geef je feedback op drie verschillende aspecten van het leerproces: inhoud, aanpak en modus. In mijn boek ‘Grip op leren in het VO’ ga ik uitgebreid in op elk van deze vormen van feedback. In deze blog beperk ik mij even tot feedback op leerhouding. Juist omdat ik deze naar mijn zin zelf nog te weinig inzet. Waarom eigenlijk? 

 

Het is veel makkelijker om feedback te geven op vakinhoud of aanpak. Feedback op leerhouding voelt al gauw een beetje ongemakkelijk, want de leerling zou mijn feedback verkeerd op kunnen vatten. Toch wil ik het wel graag proberen, want… Een goede leerhouding is essentieel!

 

Een goede leerhouding

De leerhouding van een leerling bepaalt eigenlijk alle andere aspecten van het leren. Staat mijn leerling in de goede leerstand dan kiest hij eerder de juiste aanpak. Ook doet hij het vakinhoudelijk vaak beter, juist omdat hij vanuit die goede leerhouding graag goed werk wil leveren. Een goede leerhouding is dus de basis voor alles wat daarna komt. 

 

Bij feedback op leerhouding gaat het om zaken als: 

 

  • Hoe gemotiveerd is de leerling?
  • Hoe actief en geconcentreerd werkt hij aan het leerdoel?
  • Straalt hij plezier uit?
  • Is hij in staat om door te zetten bij tegenslag?
  • Wil hij het graag zo goed mogelijk doen? 

 

Zo moeilijk is het nou ook weer niet…

 

Voorbeelden van feedback

Positieve feedback op leerhouding is niet zo moeilijk. Ik kan een leerling bijvoorbeeld complimenteren als hij ijverig is, of als hij met plezier of geconcentreerd bezig is met een leertaak. Als ik niet wil storen tijdens de les, doe ik dat gewoon direct erna. 

En als de leerling nou niet de goede leerhouding heeft? Dan benoem ik meestal wat ik zie, maar wel in redelijk voorzichtige bewoordingen zoals: ‘het lijkt erop dat je er vandaag niet zoveel zin in hebt, hoe komt dat?’, of ‘je lijkt dit onderdeel nogal moeilijk te vinden, klopt dat?’ Daarna kan ik in gesprek gaan over zaken als ijver, concentratie en motivatie. 

 

En ‘disce aut discede’? Dat bewaar ik voor als ik écht alle vormen van feedback al geprobeerd heb.

 

Vorige blog

Van de auteur:

Grip op leren in het vo

Grip op leren in het vo

Jouke Brouwer
€ 28,95
Bestellen
© 2023 Koninklijke Boom uitgevers

Klantenservice

Contact
Account & gegevens
Bestellen
Betalen
Levertijd & bezorging
Productinformatie
Retourneren
Docentenservice

Boom voor jou

Voor de boekhandel
Persinformatie
Publiceren bij Boom
Werken bij Boom

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief
How to order
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Veilig winkelen met Thuiswinkelwaarborg
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy