Brengt kennis samen
Klantenservice
  • Veelgestelde vragen
  • How to order
  • Contact
  • Bestelinformatie
  • Bestelprocedure
  • Retourneren
  • E-books
  • Online licentie
Inloggen
Winkelwagen
Winkelwagen
Korting
-
Verzendkosten
Gratis
Totaalprijs
€ 0,00
Naar winkelwagen
Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis. Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
  • Webshop
    WebshopBuilt environmentCommunicatie, marketing en mediaCommunicatieve vaardighedenEconomie en managementEnglish booksEngineeringDigitaal
    DocentprofessionaliseringGezondheidszorgHBO ICTHogere sociale studiesOnderwijs en opvoedingOnderzoek en statistiekProjectmanagement
    Acties Alle uitgaven Zojuist verschenen Verwacht
  • Boom op maat
    • Boom op maat
    • Aanvragen
    • Veelgestelde vragen
  • Domein
    • Communicatie, marketing en media
    • Docentprofessionalisering
    • Economie, management en organisatie
    • HBO ICT
    • Onderwijs en opvoeding
    • Onderzoek en statistiek
    • Techniek
    • Vaardigheden
    • Zorg en welzijn
  • Uitgelicht
    • Boom Academie
    • Bouwstenen
    • Boom Docentacademie
    • Events en tutorials
    • Online boek en online licentie
    • TrainTool
    • Wiskunde voor technici
  • Docentenservice
    • Docentexemplaar aanvragen
    • Docentenservice leveringsvoorwaarden
    • Blended learning
    • Contact met onze accountmanagers
    • Docentendagen
  • Nieuws
  • Over ons
    • Boom hoger onderwijs
    • Het team
    • Vacatures
    • Samenwerken?
    • Nieuwsbrief
Stress en burn-outklachten in het onderwijs
Terug
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Mail Print Link
Link kopiëren

Week van de Werkstress | Stress en burn-outklachten in het onderwijs

Het is deze week de “Week van de Werkstress” en David Maij van 33 tips voor hbo-didactiek staat stil bij stress in het onderwijs. Hij bespreekt drie mentale krachten die werken als schild tegen stress. Stress ontstaat door een disbalans tussen draaglasten en draagkrachten. De meest voorkomende draaglasten in het onderwijs zoals genoemd in de wetenschappelijke literatuur beschrijft hij in deze blog. Hierin lees je ook wat jouw school kan doen als ze serieus werk wil maken van vitaliteit.

 

Drie mentale draagkrachten die werken als schild tegen stress komen voort uit de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2001). In het onderwijs worden deze ‘basisbehoeften van intrinsieke motivatie’ vaak gebruikt om uit te leggen aan welke knoppen je kunt draaien om de motivatie van jongeren te vergroten. Maar ze gelden evenzogoed voor docenten zelf.

1.    Autonomie: Eisen vanuit de inspectie, bestuurders en leidinggevenden kunnen administratieve druk geven en een gevoel van een gebrek aan eigen controle. Terwijl autonomie, zelf mogen beslissen hoe je je onderwijs vormgeeft, één van de sterkste draagkrachten is [1][2][3]. Scholen zouden er goed aan doen om docenten meer ruimte te geven. Bijvoorbeeld door open te staan voor oplossingen van docenten om administratieve of vergaderdruk te verminderen.

2.    Relatie: Bij vrijwel iedere training vraag ik eerst aan docenten wat zij het leukst vinden aan hun baan. Het meest genoemde antwoord? De gesprekken/relaties met hun leerlingen. Relaties kunnen ons ontzettend veel kracht geven. Scholen kunnen deze mentale kracht benutten door ruimte in te bouwen voor ontmoeting en gesprek in kleinere groepen dan de dagelijkse lessen. Daarnaast is ook steun van collega’s en directie is belangrijk [4][5][6]! Daarom valt er ook winst te behalen door secties/afdelingen meer gezamenlijk onderwijs te laten maken. Minder vergaderen over cijfers, meer samen optrekken om lessen voor te bereiden.

3.    Competentie: Je zelf-effectiviteit, in hoeverre je ervan overtuigd bent dat je capabel bent om (werk)taken tot een goed einde te brengen, is een belangrijke energiegever [7][8]. Scholen kunnen gebruik maken van deze mentale kracht door uitgebreider stil te staan bij wat docenten al goed doen, i.p.v. alleen te benoemen waar ruimte is voor verbetering. Verder kun je docenten zelf laten bepalen op welke gebieden zij zich willen ontwikkelen. Dit komt ook de autonomie ten goede.

Een belangrijke nuance is dat de krachten persoonlijk zijn. Wat voor de één een draaglast is, zoals gesprekken met ouders en meetings, kan voor de ander een draagkracht zijn, doordat de gesprekken een persoonlijke behoefte naar sociaal contact vervullen.

Bekend van:

33 tips voor hbo-didactiek

33 tips voor hbo-didactiek

Wessel Peeters, David Maij
€ 33,50
Bestellen
© 2023 Boom Uitgevers Amsterdam

Klantenservice

Veelgestelde vragen
How to order
Contact
Bestelinformatie
Bestelprocedure
Retourneren
E-books
Online licentie

Over ons

Boom hoger onderwijs
Het team
Vacatures
Samenwerken?
Nieuwsbrief

Volg ons op social media

Op werkdagen voor 21.00 uur besteld, morgen in huis.
Gratis verzending in NL vanaf € 20,-.
Algemene voorwaardenAlgemene voorwaarden zakelijkCookieverklaringDigitale contentDisclaimerPrivacy policy