Reflecteren is een belangrijke competentie tijdens de verpleegkundige opleiding en de beroepspraktijk. Door reflectie zie je wat goed gaat en waar je tevreden over bent, maar ontdek je ook gedrag of handelen dat je wilt veranderen. Je vergroot zo de kwaliteit van je leerproces en van de zorg doordat je nieuwe kennis en inzichten toepast in je beroepsmatig handelen.
Reflecteren biedt handvatten voor verpleegkundigen om beter te (leren) reflecteren. Eerst wordt de betekenis van het reflecteren voor de beroepspraktijk beschreven en de relatie met verschillende leerstijlen. Vervolgens worden diverse modellen behandeld die je kunt gebruiken bij het reflecteren. Daarna komen de mogelijkheden van supervisie en intervisie aan bod en het gebruik van het portfolio. Ook wordt aandacht besteed aan leermomenten van reflectie en hulpmiddelen, zoals het logboek en journaal.
Kenmerken
Nieuw in de derde druk
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Met hierop:
Doelgroep
Verpleegkundigen (in opleiding).
Docenten, praktijkopleiders en werkbegeleiders.
Inleiding 9
1 Reflecteren verleidt tot leren op het werk 13
1.1 Reflecterende verpleegkundige 13
1.2 Overstijgend denken 13
1.3 Werkgerelateerd leren 14
1.4 Gezamenlijk reflecteren 14
1.5 Leeswijzer 15
2 Reflectie op de verpleegkundige beroepsuitoefening 17
2.1 Inleiding 17
2.2 Reflecteren, dat doe je gewoon 17
2.3 Reflection-in-action en reflection-on-action; de theorie van Schön 19
2.4 Het belang van reflectieve praktijkvoering 21
2.5 Waarop kun je reflecteren? 24
2.6 Reflectie op ethische dilemma’s 27
Samenvatting 35
3 Reflecteren en leerstijlen 37
3.1 Inleiding 37
3.2 Reflecteren 38
3.3 Is reflectie gemakkelijk te leren? 39
3.4 Het belang van reflectie voor transfer 41
3.5 Leerstijlen en leervoorkeuren 42
3.6 Evalueren, feedback en reflecteren 49
3.7 Competente verpleegkundige 49
Samenvatting 51
4 Modellen voor reflectie 53
4.1 Inleiding 53
4.2 Systematisch reflecteren 53
4.3 STARR-model 54
4.4 Twee modellen die elkaar aanvullen 55
4.5 Spiraalmodel van Korthagen 57
4.6 Ui-model 64
4.7 Reflective Cycle van Gibbs 66
4.8 5xG-methode voor reflectie 68
Samenvatting 69
5 Intervisie 71
5.1 Inleiding 72
5.2 Verschil tussen supervisie en intervisie 73
5.3 Basismodel voor intervisiegesprek 73
5.4 Veilige condities voor intervisie 74
5.5 Drie methoden van intervisie 76
Samenvatting 81
6 Leermomenten van reflectie en hulpmiddelen 83
6.1 Inleiding 83
6.2 Leren is in beweging zijn 85
6.3 Voorwaarden voor reflectie 87
6.4 Groei en ontwikkeling in reflectieniveaus 91
6.5 Reflectielessen en reflectieverslagen 92
6.6 Logboek en journaal 96
Samenvatting 101
7 Portfolio 103
7.1 Inleiding 103
7.2 Ontwikkelingsgericht portfolio 104
7.3 Inhoud portfolio 105
7.4 Vormaspecten portfolio 108
7.5 Hulp en hulpmiddelen 108
7.6 Digitaal portfolio 111
7.7 Beoordelen van portfolio 112
Samenvatting 119
8 Werkvormen voor reflectie 121
8.1 Inleiding 121
Bijlage beoordelingsformulieren
Register 163
Literatuur 167
Over de auteurs 171
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Binnenkort verhuist onze website naar Boom.nl/hogeronderwijs. Wil je alvast kennismaken met onze nieuwe website?
Voor een beter begrip